Åtgärder för verifiering av produktbetyg hos Pixum
Sedan den 28.05.2022 (§ 3 (3) Act Against Unfair Competition, ny version) måste företag som offentligt visar recensioner informera om och hur det säkerställs att de publicerade recensionerna kommer från konsumenter som faktiskt har köpt eller använt varorna och tjänsterna . Redan före ändringen av lagen mot illojal konkurrens hade Pixum redan vidtagit åtgärder för att säkerställa att de publicerade produktrecensionerna endast kommer från Pixum kunder.
Kontrollera äktheten av betyg
Endast Pixum kunder som har skapat och köpt produkter hos Pixum får vara med och göra produktutvärderingar. Utvärderingarna skickas via ett standardiserat e-postmeddelande som skickas av Pixum till den e-postadress som kunden använde vid beställningen och inga andra e-postmeddelande ska skickas angående betygsättningen av Pixums produkter. För att verifiera utvärderingens äkthet och legitimitet kan recensionerna inte lämnas anonymt. E-postadressen som används för köpet fungerar alltid som en verifierbar referens för betyget.
Varje kund ska uppmanas att skicka in en produktrecension till Pixum inom 7 dagar efter beställning. Inom en period av 90 dagar ska inbjudan till produktutvärdering endast skickas en gång. Det spelar ingen roll om kunden har lagt flera beställningar under tidsperioden.
Om kunder uppmanas att lämna butiksbetyg via de externa tjänsteleverantörerna Trusted Shops eller Trustpilot, ska bevisbördan för äkthet ligga på respektive tjänsteleverantör. Som beskrivs i § 3 (3) Lagen mot illojal konkurrens (ny version) ska tjänsteleverantören också vidta egna åtgärder för att säkerställa att en kontroll genomförs och att äktheten av betygen är garanterad.
Pixum och dess tjänsteleverantörer för butiksbetyg, Trusted Shops och Trustpilot, erbjuder inga fördelar, speciella villkor, prissänkningar eller andra incitament för att lämna ett positivt betyg eller att dra tillbaka ett negativt betyg.
Stjärnbaserat betygssystem
Pixum kunder kan betygsätta köpet av Pixum fotoprodukter med upp till fem stjärnor. Ett övergripande betyg beräknas sedan från det enkla genomsnittet av betygspoängen för alla inlämnade produktbetyg. Kunder kan också dela sina erfarenheter med egna ord genom att lägga till en kommentar.
Betygssystemet definieras enligt följande:
5 stjärnor: Mycket bra
4 stjärnor: Bra
3 stjärnor: Tillfredsställande
2 stjärnor: Tillräckligt
1 stjärna: Dålig
Om kunden har lämnat ett produktbetyg ska det publiceras på Pixums webbplats i produktbetygsdelen för respektive produkt eller produktgrupp. Pixum ska endast publicera kundens förnamn, stjärnbetyget inklusive beskrivningen med egna ord och datumet för recensionen. Inga personuppgifter, såsom efternamn kommer att publiceras.
Om det trots ovannämnda åtgärder finns iögonfallande drag i en rating som indikerar att den inte är baserad på en genuin kundupplevelse, kommer bevis på legitimiteten av den inlämnade betygsättningen att begäras och kontrolleras i enlighet med detta. Om det begärda beviset inte bevisar köpet av en Pixum fotoprodukt, så kommer betyget att tas bort.
“Perfekt”
“Bilden blev åt fel håll ?? ville ha den stående men den blev liggande.”
“Redan sugen på göra en ny bok Bra foto minne boken”
“God kvalitet på både fotografier, fotopapper och bokens generella kvalitet. Snabb leverans och mycket hjälpsam personal. Verktyget för att skapa böckerna är lite omständligt, men hyggligt lättarbetat - speciellt efter ett par böcker. Just fått min tionde foto-bok - och det lär bli fler. Ett fantastiskt sätt att minnas våra äventyr - blir ju inte av att man går in på bloggen och ser tillbaka så ofta...”
“Jag blev nöjd. Första gången jag provade detta med fotobok. Leveransen kom snabbt också.”